Strona główna » Objawy » Zapalenie odbytu

Zapalenie odbytu

Zapalenie odbytu (proctitis) to stan zapalny błony śluzowej dolnej części przewodu pokarmowego. Zapaleniu odbytu często towarzyszy poszerzenie części kanału odbytu. To wyjątkowo nieprzyjemna dolegliwość, którą bardzo ciężko się leczy. Chorobę wywołuje szereg czynników, w tym choroby weneryczne. Objawy choroby to m.in. krew w stolcu, ropny lub śluzowy wyciek z odbytu, uczucie niepełnego wypróżnienia i bóle okolicy odbytu.

Zapalenie odbytu wchodzi w skład zapalenia odbytnicy. Choroba zazwyczaj dotyczy mężczyzn po 40 roku życia, ale zapalenie odbytu dotyczy wszystkich grup wiekowych i obu płci.

Przyczyny zapalenia odbytu:

przyczyny infekcyjne

• zakażenie Chlamydia trachomatis (krętkiem kiły lub dwoinką rzeżączki), grzybicze (drożdżaki z rodzaju Candida), jak i wirusowe – np. wirus opryszczki,
  • nieswoiste choroby zapalne jelit,
  • po leczeniu antybiotykami lub radioterapii nowotworów zlokalizowanych w obrębie miednicy, np. raka prostaty.

Rozwojowi choroby sprzyjają również podrażnienia odbytu przez stosowanie czopków, stosunki analne, a także mikrourazy powstające w przebiegu zaparć.

Diagnostyka zapalenia odbytu

Podstawowym badaniem w kierunku zapalenia odbytu jest badanie proktologiczne, w czasie którego pobiera się wymaz z odbytu. Często wykonuje się również rekoskopie, czyli pobiera się materiał do badania histopatologicznego oraz kolonoskopię.

Leczenie zapalenia odbytu

Specjalista zajmujący się leczeniem Pacjenta z proctitis może zastosować następujące kuracje:

• antybiotykoterapia – lekarz przepisze odpowiednie leki zwalczające grzyby lub bakterie, które wywołały zapalenie odbytu,
  • odpowiednia higiena – choremu zaleca się dokładne mycie odbytu wodą przy użyciu tylko delikatnych najlepiej hipoalergicznych środków higienicznych,
  • zwalczanie zaparć, które nasilają objawy – ważne jest zastosowanie odpowiedniej diety oraz odpowiednia ilość ruchy w ciągu dnia,
  • zwalczanie objawów – stosuje się niesteroidowe leki przeciwzapalne oraz leczenie miejscowe w postaci maści przeciwbólowych i przeciwzapalnych),
  • leczenie laserowe, krioablację zastrzyki z foramliny.

Zapalenie odbytu może być spowodowane następującymi chorobami przenoszonymi drogą płciową:

W związku z tym, że zapalenie odbytu mogą wywołać choroby przenoszone drogą płciową, warto właśnie w tym kierunku wykonać odpowiednie badania. Najlepiej sprawdzają się dostępne na rynku testy PCR. Charakteryzują się niebywałą skutecznością i czułością. Testy można wykonać samodzielnie w domu, co zwiększa komfort pacjenta. Badanie odbywa się w domowym zaciszu przez co jest w pełni dyskretne.