Strona główna » Objawy » Ból gardła

Ból gardła

Od dłuższego czasu borykasz się z bólem gardła, któremu nie są w stanie zaradzić żadne leki? Chodzisz od lekarza do lekarza, a przykra dolegliwość dalej nie ustępuje? Wydałeś już mnóstwo pieniędzy na niepotrzebne leki i czujesz się całkowicie bezradny? Wiesz o tym, że ból gardła może być również wywołany przez zarażenie drobnoustrojami przenoszonymi drogą płciową? Najwyższy czas się przebadać.

Ból gardła, a choroby weneryczne

Choroby przenoszone drogą płciową, choć w znacznej mierze bagatelizowane przez aktywnie seksualne osoby, potrafią w organizmie wywołać prawdziwe spustoszenie. Ważne, aby podczas każdego stosunku – w szczególności wtedy, kiedy nie jesteśmy pewni, co do stanu zdrowia partnera, stosować prezerwatywę. Choć i tak jej użycie nie gwarantuje, że podczas stosunku niczym się nie zarazimy, znacznie obniża ryzyko wystąpienia przykrych chorób.

– Problem komplikuje fakt, że choroby przenoszone drogą płciową praktycznie nigdy nie dają żadnych objawów. Zdarza się, że objawy pojawiają się dopiero po kilku miesiącach lub długich latach. Możliwe jest również, że choroby weneryczne wywołują dolegliwości nie tylko w obrębie narządów płciowych – powiedział dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

Ból gardła a choroby weneryczne

Drobnoustroje wywołujące rzeżączkę, kiłę czy drożdżycę równie dobrze mogą wywołać infekcje np. w gardle. Najczęściej do zakażenia dochodzi w drodze kontaktów oralnych – przede wszystkim fellatio, rzadziej cunnilingus.

Ból gardła może być wywołany następującymi chorobami wenerycznymi:

• Chlamydioza
  • Zakażenie Streptococcus agalactiae
  • Drożdżyca
  • Opryszczka
  • Kiła

Najczęściej za ból gardła odpowiada zarażenie rzeżączką – tzw. rzeżączkowe zapalenie gardła

W ogromnej większości przypadków – około 90 %, rzeżączkowe zapalenie gardła ma przebieg bezobjawowy. Jeżeli występują jakiekolwiek objawy, to nie różnią się od zwykłego zapalenia gardła. Najczęściej obserwuje się ból gardła nasilający się przy połykaniu. Objawom tym może towarzyszyć niewielkie podwyższenie temperatury ciała. W badaniu stwierdza się zaczerwienienie i obrzęk łuków podniebnych oraz tylnej ściany gardła. Niekiedy, występuje ropna wydzielina pokrywająca migdałki, podniebienie miękkie i tylną ścianę gardła. Okoliczne węzły chłonne mogą być powiększone i bolesne.

Obok rzeżączki, najczęściej za ból oraz zapalenie gardła odpowiada zakażenie bakterią Streptococcus agalactiae. Bardzo obszernie o tej bakterii pisaliśmy na naszym portalu. Zarażenie jest szczególnie niebezpieczne dla ciężarnych! Może wywołać nie tylko przedwczesny poród, ale nawet doprowadzić do poronienia.

Jeżeli więc od dłuższego czasu cierpisz na ból gardła, a Twój lekarz rodzinny rozkłada ręce, ponieważ nie wie, co Ci dolega, a jakiś czas temu odbyłeś niezabezpieczony stosunek seksualny. Nie zwlekaj – koniecznie przebadaj się pod kątem chorób wenerycznych. Wstydzisz się iść do lekarza i poprosić o skierowanie na badania? Już teraz nie musisz tego robić.

Specjalnie z myślą o Twoim komforcie, na naszej stronie drwenerolog.pl udostępniamy testy PCR. Nowoczesna technologia umożliwia wykonanie testów w domu. Testy PCR dostępne na naszej stronie w niczym nie ustępują dokładnością innym badaniom.