Strona główna » Objawy » Krew w moczu

Krew w moczu

Krew w moczu może być incydentalnym wydarzeniem lub występować regularnie. Nawet przy jednorazowym wypadku nie należy takiego stanu rzeczy lekceważyć i powinno się jak najszybciej zgłosić się do lekarza. Krew w moczu to często objaw zaburzeń układu moczowego. Może być również symptomem rozwijającego się nowotworu lub zakażenia chorobami wenerycznymi.

Krwiomocz, inaczej hematuria, to obecność krwinek czerwonych w moczu. Mocz może być od jasnoróżowego przez ciemnobrązowy aż do krwisto czerwonego.

Obecność krwi w moczu, czyli tak zwany krwiomocz makroskopowy, zazwyczaj jest objawem bardzo poważnej choroby. Krew w moczu wymaga natychmiastowej diagnostyki.

Krwiomocz – stan zapalny dróg moczowych

Bardzo często krwiomocz jest objawem zakażenia dróg moczowych. Początkowo pacjent odczuwa bolesność podczas oddawania moczu, a także szczypanie i pieczenie w okolicach cewki moczowej. Z czasem może pojawić się także wspomniany mocz w krwi.

Krwiomocz – choroby nerek

Występująca w moczu krew może być również objawem chorób nerek – w tym kamicy nerkowej, choroby kłębuszków nerkowych, gruźlicy nerek, zapalenie pęcherza moczowego oraz wielu innych chorób – w tym nowotworowych. W takim wypadku, w zależności od konkretnej choroby, pojawić mogą się także inne objawy. Do najbardziej typowych należy ból w podbrzuszu oraz częstomocz.

Krwiomocz – choroby nerek

Krwiomocz – choroby prostaty

Krwiomocz może także oznaczać również problemy związane z gruczołem krokowym – prostatą, a dokładnie z rozrostem prostaty. W niektórych przypadkach, podczas rozrostu prostaty powstają przeszkody podpęcherzowe i powiększenie się gruczołu krokowego. W takim przypadku może pojawiać się krew w moczu.

Krwiomocz – choroba nowotworowa

Krew w moczu może być również objawem nowotworu pęcherza moczowego, nerek, prostaty, moczowodu i cewki moczowej. Obok objawów takich, jak wspomniane krwawienie, ból, gorsze samopoczucie, podwyższona temperatura, pojawiają się również wymioty.

Inne przyczyny krwiomoczu

W przypadku kobiet, krew w moczu może pojawić się przy endometriozie. Nie można również zapominać o tym, że wiele chorób wenerycznych może objawiać się właśnie występowaniem krwi w moczu.

Dlatego, jeżeli zauważyli Państwo u siebie krew w moczu, a jakiś czas wcześniej odbyli stosunek płciowy z przypadkową osobą – warto przebadać się w kierunku obecności drobnoustrojów przenoszonych drogą płciową. Najlepiej sprawdzają się testy PCR.

Endometrioza

W przypadku kobiet, krew w moczu może pojawić się przy endometriozie, chorobie, która dotyka właśnie pań. Nieleczona, może mieć bardzo groźne powikłania. Poza krwiomoczem, objawami endometriozy są: plamienie okołomiesiączkowe, ból w podbrzuszu, bolesne miesiączki, długie lub obfite miesiączki oraz ból podczas współżycia.

Rzeżączka

Rzeżączka to jedna z najczęściej występujących chorób wenerycznych. Poza krwiomoczem objawami są: bolesne parcie na pęcherz, ból i pieczenie podczas oddawania moczu, świąd okolic intymnych, ból podczas współżycia, nudności, wydzielina z prącia lub upławy, a także podwyższona temperatura.

Rzęsistkowica

Rzęsistkowica wywoływana jest przez pasożyta, który lubi warunki ciepłe i wilgotne. W wielu mężczyzn choroba przebiega bezobjawowo. Poza krwiomoczem objawy rzęsistkowicy to: częstomocz, ucisk na pęcherz, ból w podbrzuszu, ból w okolicy cewki moczowej, pieczenie i świąd okolic intymnych, zaczerwienienie okolic intymnych, białawe plamienie z cewki moczowej u mężczyzn oraz u kobiet upławy o barwie zielonożółtej, szarawej, pienistej konsystencji i nieprzyjemnym zapachu.

Chlamydioza

Chlamydioza to infekcja wywoływana przez bakterie Chlamydia trachomatis. Podobnie, jak w przypadku innych chorób wenerycznych, od momentu zarażenia do pojawienia się objawów może minąć wiele miesięcy. U niektórych objawy nie pojawiają się nigdy. Nosiciele mogą nadal zarażać swoich partnerów seksualnych. – mówi dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

U osób, u których pojawia się chlamydioza po zarażeniu Chlamydia trachomatis, najczęstszymi objawami, poza krwiomoczem są: ból podczas stosunku, ból i pieczenie podczas oddawania moczu, ucisk na pęcherz, u kobiet dodatkowo krwawienie z pochwy.

Zakażenie Ureaplasma

Chorobą o poważnych, ewentualnych powikłaniach, jest infekcja po zarażeniu bakterią Ureaplasma. Poza krwią w moczu mogą pojawić się takie objawy, jak: pieczenie i kłucie w okolicach cewki moczowej, częstomocz, parcie na mocz oraz wydzielina z cewki moczowej.

Zakażenie Mycoplasma

Bakteria Mycoplasma genitalium może wywoływać infekcje układu moczowo-płciowego. Najczęstsze objawy to: krew w moczu, ból podczas stosunku, ból podbrzusza, parcie na mocz, pieczenie i szczypanie w okolicy cewki moczowej, dyskomfort podczas oddawania moczu, a u kobiet dodatkowo obfite upławy oraz krwawienie międzymiesiączkowe.

Bakteryjne zakażenie pochwy/ bakteryjna waginoza

Wiele kobiet zmagało się lub zmaga z bakteryjnym zakażeniem pochwy. Co gorsza, problem ten ma tendencję do nawrotów, a nieleczona waginoza może prowadzić do zainfekowania szyjki macicy. Najczęstsze objawy bakteryjnego zakażenia pochwy to: krwiomocz, upławy, świąd, pieczenie, zmiana wyglądu i zapachu wydzieliny z pochwy oraz parcie na pęcherz.

Zakażenie Streptococcus agalactiae

Zakażenie miejsc intymnych bakteriami Streptococcus agalactiae to problem, z którymi zmagają się przede wszystkim kobiety. Wynika to z kobiecej anatomii, gdyż bakterie te naturalnie żyją w układzie pokarmowym. U pań mogą kolonizować dolny odcinek układu moczowo-płciowego.

Zakażenie bakteriami Streptococcus agalactiae jest niebezpieczne przede wszystkim dla kobiet w ciąży, gdyż może prowadzić do uszkodzenia płodu, poronienia lub wystąpienia sepsy u noworodka. – mówi dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

Objawy zakażenia bakterią Streptococcus agalactiae układu moczowo-płciowego, poza krwiomoczem to: objawy charakterystyczne dla zapalenia dróg moczowych, świąd i pieczenie w okolicach intymnych, parcie na mocz, a także pieczenie podczas oddawania moczu.

Drożdżyca

Infekcja wywołana drożdżakami to nieprzyjemna dolegliwość, która lubi nawracać. Najważniejsze objawy świadczące o tym, że możemy zmagać się z drożdżycą żołędzi, napletka, pochwy lub sromu to: pieczenie i świąd okolic intymnych, krwiomocz, parcie na mocz, gęste, białe upławy, szaro-biały nalot, a także nadżerki.

Opryszczka

Bardzo wiele osób jest nosicielami wirusa opryszczki. Nie można go całkowicie usunąć. Dlatego też, jeżeli raz pojawi się u nas opryszczka, bardzo prawdopodobne, że z czasem problem wróci. Objawy opryszczki to: krew w moczu, pieczenie, ból i mrowienie miejsc intymnych, parcie na mocz, pęcherzyk lub pęcherzyki, owrzodzenie lub nadżerka, wydzielina z pochwy lub prącia oraz objawy ogólne – gorączka, ból mięśni i powiększone węzły chłonne.

Szybka diagnostyka

Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszej technologii obecnie testy można wykonać bez wychodzenia z domu. Na naszej stronie drwenerolog.pl znajdą Państwo szereg testów praktycznie każdą chorobę przenoszoną drogą płciową. Testy PCR charakteryzują się niebywałą skutecznością oraz czułością, dlatego mogą mieć Państwo pewność, że otrzymają jednoznaczny niebudzący wątpliwości wynik. Co więcej, testy można wykonać w domowym zaciszu, co jest niezwykle komfortowe.

Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszej technologii obecnie testy możesz wykonać bez wychodzenia z domu. Na naszej stronie drwenerolog.pl znajdą Państwo szereg testów praktycznie każdą chorobę przenoszoną drogą płciową. Testy PCR charakteryzują się niebywałą skutecznością oraz czułością, dlatego mogą mieć Państwo pewność, że otrzymają jednoznaczny niebudzący wątpliwości wynik. Co więcej, testy można wykonać w domowym zaciszu, co jest niezwykle komfortowe.