Strona główna » Objawy » Krew w moczu

Krew w moczu

Krew w moczu może być incydentalnym wydarzeniem lub występować regularnie. Nawet przy jednorazowym wypadku nie należy takiego stanu rzeczy lekceważyć i powinno się jak najszybciej zgłosić się do lekarza. Krew w moczu to często objaw zaburzeń układu moczowego. Może być również symptomem rozwijającego się nowotworu lub zakażenia chorobami wenerycznymi.

Krwiomocz, inaczej hematuria, to obecność krwinek czerwonych w moczu. Mocz może być od jasnoróżowego przez ciemnobrązowy aż do krwisto czerwonego.

Obecność krwi w moczu, czyli tak zwany krwiomocz makroskopowy, zazwyczaj jest objawem bardzo poważnej choroby. Krew w moczu wymaga natychmiastowej diagnostyki.

Krwiomocz – stan zapalny dróg moczowych

Bardzo często krwiomocz jest objawem zakażenia dróg moczowych. Początkowo pacjent odczuwa bolesność podczas oddawania moczu, a także szczypanie i pieczenie w okolicach cewki moczowej. Z czasem może pojawić się także wspomniany mocz w krwi.

Krwiomocz – choroby nerek

Występująca w moczu krew może być również objawem chorób nerek – w tym kamicy nerkowej, choroby kłębuszków nerkowych, gruźlicy nerek, zapalenie pęcherza moczowego oraz wielu innych chorób – w tym nowotworowych. W takim wypadku, w zależności od konkretnej choroby, pojawić mogą się także inne objawy. Do najbardziej typowych należy ból w podbrzuszu oraz częstomocz.

Krwiomocz – choroby nerek

Krwiomocz – choroby prostaty

Krwiomocz może także oznaczać również problemy związane z gruczołem krokowym – prostatą, a dokładnie z rozrostem prostaty. W niektórych przypadkach, podczas rozrostu prostaty powstają przeszkody podpęcherzowe i powiększenie się gruczołu krokowego. W takim przypadku może pojawiać się krew w moczu.

Krwiomocz – choroba nowotworowa

Krew w moczu może być również objawem nowotworu pęcherza moczowego, nerek, prostaty, moczowodu i cewki moczowej. Obok objawów takich, jak wspomniane krwawienie, ból, gorsze samopoczucie, podwyższona temperatura, pojawiają się również wymioty.

Inne przyczyny krwiomoczu

W przypadku kobiet, krew w moczu może pojawić się przy endometriozie. Nie można również zapominać o tym, że wiele chorób wenerycznych może objawiać się właśnie występowaniem krwi w moczu.

Dlatego, jeżeli zauważyli Państwo u siebie krew w moczu, a jakiś czas wcześniej odbyli stosunek płciowy z przypadkową osobą – warto przebadać się w kierunku obecności drobnoustrojów przenoszonych drogą płciową. Najlepiej sprawdzają się testy PCR.

Endometrioza

W przypadku kobiet, krew w moczu może pojawić się przy endometriozie, chorobie, która dotyka właśnie pań. Nieleczona, może mieć bardzo groźne powikłania. Poza krwiomoczem, objawami endometriozy są: plamienie okołomiesiączkowe, ból w podbrzuszu, bolesne miesiączki, długie lub obfite miesiączki oraz ból podczas współżycia.

Rzeżączka

Rzeżączka to jedna z najczęściej występujących chorób wenerycznych. Poza krwiomoczem objawami są: bolesne parcie na pęcherz, ból i pieczenie podczas oddawania moczu, świąd okolic intymnych, ból podczas współżycia, nudności, wydzielina z prącia lub upławy, a także podwyższona temperatura.

Rzęsistkowica

Rzęsistkowica wywoływana jest przez pasożyta, który lubi warunki ciepłe i wilgotne. W wielu mężczyzn choroba przebiega bezobjawowo. Poza krwiomoczem objawy rzęsistkowicy to: częstomocz, ucisk na pęcherz, ból w podbrzuszu, ból w okolicy cewki moczowej, pieczenie i świąd okolic intymnych, zaczerwienienie okolic intymnych, białawe plamienie z cewki moczowej u mężczyzn oraz u kobiet upławy o barwie zielonożółtej, szarawej, pienistej konsystencji i nieprzyjemnym zapachu.

Chlamydioza

Chlamydioza to infekcja wywoływana przez bakterie Chlamydia trachomatis. Podobnie, jak w przypadku innych chorób wenerycznych, od momentu zarażenia do pojawienia się objawów może minąć wiele miesięcy. U niektórych objawy nie pojawiają się nigdy. Nosiciele mogą nadal zarażać swoich partnerów seksualnych. – mówi dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

U osób, u których pojawia się chlamydioza po zarażeniu Chlamydia trachomatis, najczęstszymi objawami, poza krwiomoczem są: ból podczas stosunku, ból i pieczenie podczas oddawania moczu, ucisk na pęcherz, u kobiet dodatkowo krwawienie z pochwy.

Zakażenie Ureaplasma

Chorobą o poważnych, ewentualnych powikłaniach, jest infekcja po zarażeniu bakterią Ureaplasma urealyticum/parvum. Poza krwią w moczu mogą pojawić się takie objawy, jak: pieczenie i kłucie w okolicach cewki moczowej, częstomocz, parcie na mocz oraz wydzielina z cewki moczowej.

Zakażenie Mycoplasma

Bakteria Mycoplasma genitalium/ hominis może wywoływać infekcje układu moczowo-płciowego. Najczęstsze objawy to: krew w moczu, ból podczas stosunku, ból podbrzusza, parcie na mocz, pieczenie i szczypanie w okolicy cewki moczowej, dyskomfort podczas oddawania moczu, a u kobiet dodatkowo obfite upławy oraz krwawienie międzymiesiączkowe.

Bakteryjne zakażenie pochwy/ bakteryjna waginoza

Wiele kobiet zmagało się lub zmaga z bakteryjnym zakażeniem pochwy wywołanym bakterią Gradnerella vaginalis. Co gorsza, problem ten ma tendencję do nawrotów, a nieleczona waginoza może prowadzić do zainfekowania szyjki macicy. Najczęstsze objawy bakteryjnego zakażenia pochwy to: krwiomocz, upławy, świąd, pieczenie, zmiana wyglądu i zapachu wydzieliny z pochwy oraz parcie na pęcherz.

Zakażenie Streptococcus agalactiae

Zakażenie miejsc intymnych bakteriami Streptococcus agalactiae to problem, z którymi zmagają się przede wszystkim kobiety. Wynika to z kobiecej anatomii, gdyż bakterie te naturalnie żyją w układzie pokarmowym. U pań mogą kolonizować dolny odcinek układu moczowo-płciowego.

Zakażenie bakteriami Streptococcus agalactiae jest niebezpieczne przede wszystkim dla kobiet w ciąży, gdyż może prowadzić do uszkodzenia płodu, poronienia lub wystąpienia sepsy u noworodka. – mówi dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

Objawy zakażenia bakterią Streptococcus agalactiae układu moczowo-płciowego, poza krwiomoczem to: objawy charakterystyczne dla zapalenia dróg moczowych, świąd i pieczenie w okolicach intymnych, parcie na mocz, a także pieczenie podczas oddawania moczu.

Drożdżyca

Infekcja wywołana drożdżakami to nieprzyjemna dolegliwość, która lubi nawracać. Najważniejsze objawy świadczące o tym, że możemy zmagać się z drożdżycą żołędzi, napletka, pochwy lub sromu to: pieczenie i świąd okolic intymnych, krwiomocz, parcie na mocz, gęste, białe upławy, szaro-biały nalot, a także nadżerki.

Opryszczka

Bardzo wiele osób jest nosicielami wirusa opryszczki. Nie można go całkowicie usunąć. Dlatego też, jeżeli raz pojawi się u nas opryszczka, bardzo prawdopodobne, że z czasem problem wróci. Objawy opryszczki to: krew w moczu, pieczenie, ból i mrowienie miejsc intymnych, parcie na mocz, pęcherzyk lub pęcherzyki, owrzodzenie lub nadżerka, wydzielina z pochwy lub prącia oraz objawy ogólne – gorączka, ból mięśni i powiększone węzły chłonne.

Szybka diagnostyka

Na naszej stronie drwenerolog.pl mogą Państwo zakupić testy na obecność wielu wirusów, bakterii i grzybów wywołujących choroby weneryczne. Testy PCR są niedrogie i co najważniejsze wyróżniają się wysoką czułością i dokładnością ponieważ jako metodę wykorzystuje technikę molekularną PCR.

Zamówiony zestaw pobraniowy wraz z instrukcją pobrania wymazu zostanie dostarczony do Państwa kurierem pod wskazany w zamówieniu adres. Następnie po wykonaniu badań w laboratorium diagnostycznym wynik otrzymasz osobiście lub drogą elektroniczną w postaci pliku zabezpieczonego hasłem.