Strona główna » Choroby weneryczne » Rzęsistkowica

Rzęsistkowica

Rzęsistkowica - objawy i leczenie rzęsistkowicy

Rzęsistkowica to choroba przenoszona drogą płciową. Wywoływana jest przez pierwotniaka – rzęsistka pochwowego (Trichomonas vaginalis) – dlatego występuje przede wszystkim u kobiet. Zdarza się natomiast, że rzęsistkowica pojawia się również u mężczyzn. Zakażenie pasożytem powoduje szybkie uszkodzenie nabłonka pochwy. Jeżeli podejrzewasz u siebie rzęsistkowice nie zwlekaj z wykonaniem testu PCR w kierunku obecności Trichomonas vaginalis. Już dziś dowiedz się, czy zaraziłeś się rzęsistkowicą.

Rzęsistkowica – co musisz wiedzieć?
Droga zakażenia  Objawy zakażenia  Leczenie choroby
Przypadkowe stosunki seksualne bez zabezpieczenia W wielu przypadkach choroba przebiega bezobjawowo. Terapia środkami farmakologicznymi o działaniu przeciwgrzybiczym, przeciwbakteryjnym i przeciwrzęsistkowym
Wspólna kąpiel z osobą chorą U kobiet:
– Bóle brzucha
– Świąd i pieczenie okolic intymnych
– Zielonożółte upławy
– Nawracające stany zapalne macicy
– Zaburzenia miesiączkowania
– Ból podczas stosunku
– Częste i bolesne oddawanie moczu
Suplementacja probiotyku w celu odbudowy właściwej flory bakteryjnej organizmu i narządów rozrodczych
Używanie wspólnych ręczników, bielizny i akcesoriów do mycia. U mężczyzn:
– Częste i bolesne oddawanie moczu
– Pieczenie i świąd okolic intymnych
– Dyskomfort podczas stosunku
– Wydzielina z cewki moczowej
Powtarzana kilka razy w ciągu dnia higiena miejsc intymnych
Niewłaściwa higiena lub częste korzystanie z toalet publicznych, sauny, basenu. jw. jw.

Rzęsistkowica. Czym jest wywoływana?

Chorobę wywołują mikroskopijnych rozmiarów pierwotniaki – rzęsistki pochwowe (Trichomonas vaginalis).

– Pierwotniak ten posiada wić, dzięki której może bardzo szybko przemieszczać się i swobodnie wnikać w głąb pochwy, bądź cewki moczowej powodując tym samym zakażenie organizmu. Najczęstszą drogą prowadzącą do zarażenia rzęsistkiem pochwowym są przede wszystkim przypadkowe stosunki płciowe i brak odpowiedniej higieny. Warto podkreślić jednak, że rzęsistkowicę można zarazić się także poprzez korzystanie z toalet publicznych, natrysków, hotelowej pościeli, czy używanie wspólnych przyborów kąpielowych. Występują także sporadyczne przypadki zarażenia rzęsistkiem na basenach, których woda w nieodpowiedni sposób jest oczyszczana – powiedział dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

Dane epidemiologiczne wskazują, że w Polsce 30-70% kobiet i 10-20% mężczyzn może być zarażonych rzęsistkiem pochwowym. Oczywiście zależy to populacji, warunków bytowych, a także warunków sanitarno-higienicznych oraz szeroko rozumianej sytuacji społeczno-ekonomicznej. Ponadto, w trakcie porodu możliwe jest przeniesienie pierwotniaka z zarażonej matki na dziecko. Niektóre badania pokazują, że taka sytuacja może dotyczyć nawet co 5 noworodka pochodzącego od zarażonych kobiet ciężarnych.

Zakażenie rzęsistkiem może przebiegać w sposób przewlekły lub ostry. Objawy, jeśli występują są podobne do tych jakie obserwujemy w innych chorobach przenoszonych drogą płciową. Na szczęście, można wykonać test PCR na rzęsistkowicę i rozwiać wszelkie wątpliwości.

Rzęsistek pochwowy jest przenoszony drogą moczowo – płciową z nosiciela na osobę zdrową – w przypadku stosunków seksualnych bez zabezpieczeń jego przenoszenie jest niezwykle łatwe. Dlatego ważne jest, aby przy każdym przypadkowym stosunku seksualnym zabezpieczać się prezerwatywą, która zapobiega rozprzestrzenianiu się choroby.

Objawy choroby

Rzęsistkowica niestety, w większości przypadków, przebiega bezobjawowo. Po zagnieżdżeniu się w organizmie człowieka, pasożyt może się w nim rozwijać nawet przez wiele lat, zupełnie nie powodując żadnych dolegliwości.  Jeżeli jednak pojawiają się objawy, prezentują się one następująco.

U kobiet:

• obfite upławy pochwowe o nieprzyjemnym zapachu i żółtozielonym bądź żółtym zabarwieniu,
  • częstsze niż zazwyczaj oddawanie moczu,
  • zaburzenia cyklu miesiączkowego,
  • zaczerwienienia i świąd w okolicach pochwy i warg sromowych,
  • bóle dolnej części brzucha (podbrzusza),
  • nawracające infekcje intymne i stany zapalne macicy,
  • dyskomfort podczas stosunku .

U mężczyzn:

• ból i pieczenie podczas oddawania moczu,
  • obrzęk napletka i żołędzi połączony z zaczerwienieniem,
  • częste oddawanie moczu,
  • ropna wydzielina wypływająca z cewki moczowej,
  • nawracające stany zapalne i infekcje gruczołu krokowego.

Leczenie Rzęsistkowicy – Jak leczyć rzęsistkowicę?

Należy pamiętać, że nieleczona rzęsistkowica jest chorobą bardzo groźną, powodującą wiele poważnych komplikacji zdrowotnych, do których zaliczyć możemy między innymi tworzenie się torbieli na narządach rodnych, przewlekłe zapalenia dróg rodnych i moczowych, choroby szyjki macicy, występowanie ciąży pozamacicznej czy nawet nowotworów.

Prawidłowe leczenie rzęsistkowicy polega na przyjmowaniu odpowiednich antybiotyków. Najbardziej skuteczny jest metronidazol. To antybiotyk charakteryzujący się szerokim spektrum działania w leczeniu rzęsistkowicy i bakteryjnego zapalenia pochwy. Leczenie preparatami stosowanymi miejscowo (dopochwowo) nie jest zalecane z uwagi na brak skuteczności. Ponadto, leczenie powinno dotyczyć także partnerów seksualnych osoby zarażonej, a do czasu zakończenia leczenia i ustąpienia objawów chorobowych należy powstrzymywać się od kontaktów seksualnych.

W przypadku wykrycia rzęsistkowicy u jednego z partnerów, leczeniu podlegają oboje. Wynika to z faktu, iż choroba w wielu przypadkach nie daje żadnych objawów, co oznacza, że partner chorego nie musi wiedzieć, że jest chory. Konsultacja, a następnie kuracja powinna być prowadzona przez ginekologa, wenerologa lub urologa. Leczenie schorzenia opiera się na podawaniu środków przeciwbakteryjnych, przeciwrzęsistkowych i przeciwgrzybicznych. Preparatem uzupełniający jest probiotyk, który pomoże zachowaniu prawidłowej flory bakteryjnej i zapobiegnie rozwojowi innych infekcji grzybiczych.

Test PCR na rzęsistkowicę

Test PCR w kierunku zakażenia Trichomonas vaginalis jest skierowany do osób, które obserwują u siebie niepokojące objawy ze strony układu moczowo-płciowego lub są narażone z powodu dużej liczby partnerów seksualnych, przygodnych kontaktów seksualnych bez zabezpieczenia w postaci prezerwatywy, bądź są partnerami osoby , u której zdiagnozowano rzęsistkowicę.

Zestaw pobraniowy można zamówić bezpośrednio na stronie internetowej, a następnie po dostarczeniu na wskazany adres przesyłki, pobrany wymaz zostanie zbadany w laboratorium diagnostycznym. Odbiór wyniku możliwy jest drogą elektroniczną, bądź osobiście.

Testy PCR rekomendowane są również dla osób, które zauważyły u siebie wystąpienie niepokojących objawów, które mogłyby wskazywać na zakażenie rzęsistkowicą. Zaleca się przeprowadzenie testu u obu partnerów. W przypadku otrzymania pozytywnego wyniku, pacjenci mają możliwość zwrócenia się do Lifemedica w celu konsultacji i ustalenia przebiegu leczenia. Placówkę w Gdańsku tworzy m.in. zespół wenerologów, którzy specjalizują się w leczeniu najtrudniejszych przypadków chorób wenerycznych.

FAQ – Rzęsistkowica

1. Czy możliwe są inne drogi zakażenia rzęsistkowicą poza przypadkowymi kontaktami seksualnymi bez zabezpieczenia?
Tak. Do zakażenia pierwotniakiem może dojść w wyniku używania wspólnych akcesoriów do mycia (gąbki, szczotek, myjek), używania wspólnych ręczników lub bielizny, jak również podczas częstego korzystania z publicznych toalet, basenów i sauny.

2. Kto jest nosicielem pierwotniaka powodującego rzęsistkowicę?
Chociaż rzęsistkowica w większym stopniu dotyczy kobiet, jednak nosicielami choroby są mężczyźni.

3. Czy możliwe jest wyleczenie rzęsistkowicy?
Tak. Rzęsistkowica możliwa jest do całkowitego wyleczenia, pod warunkiem w porę postawionej diagnozy i podjęcia leczenia.

Bibliografia

1. A. Zaremba, Rzęsistkowica bezobjawowa u mężczyzn, Przegląd Dermatologiczny, 1978
2. A. Cvetkova, N. Andreeva, O. Hristova, L. Grigorov, A. Kuncheva, Zmiany immunologiczne u kobiet z rzęsistkowicą narządów moczowo-płciowych i u ich partnerów seksualnych, Wiadomości Parazytologiczne, 1988
3. A Sobczuk, M Wrona, T Pertyński, Stany zapalne pochwy u kobiet w wieku menopauzalnym, Przegl Menopauz, 2007