Strona główna » Choroby weneryczne » Ureaplasma urealyticum/parvum

Ureaplasma urealyticum/parvum

Ureaplasma urealyticum/parvum - leczenie, objawy i przyczyny. Jak można się zarazić?

Ureaplasma to bakteria przenoszona drogą płciową. Odpowiada za wywoływanie infekcji narządów płciowych i moczowych. Do zarażenia dochodzi w bardzo łatwy sposób – wystarczy odbyć stosunek płciowy bez zabezpieczenia z zarażoną osobą. Bakterie te są odpowiedzialnie za nierzeżączkowe zapalenie cewki moczowej, a ponadto u kobiet odgrywają istotną rolę w stanach zapalnych narządów miednicy mniejszej. Znacznie rzadziej do zakażenia dochodzi poprzez kontakty pośrednie, mianowicie poprzez używanie tych samych ręczników lub innych przedmiotów codziennego użytku.

Ureaplasma – bakteryjne zapalenie układu moczowo-płciowego
Objawy  Diagnostyka  Powikłania nieleczonej ureaplasmy
– Bolesne i częste oddawanie moczu
– Parcie na pusty pęcherz
– Pieczenie i ból cewki moczowej
– Problemy z prawidłowym oddawaniem moczu i opróżnianiem pełnego pęcherza
– Badanie laboratoryjne porannej próbki moczu
– Test PCR w kierunku wykrycia bakterii
– Zapalenie gruczołu krokowego u mężczyzn
– Osłabienie żywotności plemników lub bezpłodność
– Zapalenie kanału szyjki macic i jajników
– Zakażenie płodu i nieprawidłowy rozwój dziecka
– Przedwczesny poród lub poronienie

Drogi zakażenia bakterią Ureaplasma

Bakteria Ureaplasma urealyticum występuje u większości dorosłych osób. W przypadku przekazania jej w okresie płodowym, może pozostać utajniona w organizmie dziecka aż do momentu dojrzewania płciowego. U niektórych osób patogen umiejscawia się nawet w układzie oddechowym. Bakterie Ureaplasma urealyticum żyją wolno i w takiej postaci mogą nie dawać żadnych objawów. W chwili ich kolonizacji i szybkiego namnażania dochodzi do stanów zapalnych i rozwinięcia się infekcji. Jak więc dochodzi do zakażenia? Bakteria przenoszona jest drogą płciową, podczas stosunków z osobą chorą lub nosicielem. Wśród zakażeń wyróżnia się także przypadki przeniesienia bakterii w kontaktach pośrednich – używaniu tego samego ręcznika, przedmiotów higienicznych lub myjących.

Ureaplasma w ciąży

Na chwilę obecną, szacuje się, że ureaplasmą zarażonych jest nawet do 70 % kobiet aktywnych seksualnie w wieku rozrodczym. Ureaplasmą można zarazić się również podczas porodu – kiedy dziecko przechodzi przez kanał rodny zainfekowanej matki. Dane epidemiologiczne wskazują, że Ureaplasma urealyticum/parvum może być transmitowana do 18-55% noworodków, których matki są nosicielkami tego patogenu. Bakteria ta jest mikroorganizmem, który najczęściej jest izolowany z układu nerwowego i dolnych dróg oddechowych dzieci urodzonych przedwcześnie.

Zakażenie patogenami Ureaplasma urealyticum/parvum może dawać niejednoznaczne objawy zdarza się, że nie ma ich w ogóle, co komplikuje problem, dlatego choroba rozprzestrzenia się w bardzo szybki sposób.

Pacjenci, podejrzewający u siebie zakażenie Ureaplasma, dla których wizyta u lekarza i rozmowa o tak intymnej sprawie jest zbyt krępująca, mogą skorzystać z testów PCR zamówionych na naszej stronie.

Ureaplasma jest chorobą szczególnie niebezpieczną dla płodu. Nieleczona prowadzi do jego zakażenia, co przekłada się na liczne patologie w rozwoju dziecka. Bakteria powoduje zahamowanie prawidłowego wzrostu płodu, ponadto grozi zapaleniem płuc lub mózgu. W niektórych przypadkach może być przyczyną poronienia lub przedwczesnego pęknięcia błon płodowych.

W przypadku kobiet planujących ciążę, nieleczona Ureoplasma utrudnia posiadanie potomstwa, a nawet może prowadzić do bezpłodności.

Kiedy należy wykonać test? Jak można się zarazić?

Jeżeli zdarzył się Państwu przypadkowy seks bez zabezpieczenia i podejrzewasz, że mogło dojść do zakażenia, najlepiej zakupić test na obecność Ureaplasma. Istnieje również szereg innych wskazań do wykonania testu. Testy PCR stosuje się również jako badanie kontrolne po leczeniu zakażenia Ureaplasma urealyticum/ Ureaplasma parvum. Zapewniamy profesjonalne usługi medyczne za pośrednictwem naszej strony internetowej oraz błyskawiczną wysyłkę testu.

Objawy zakażenia ureaplasma

Jak już wcześniej wspomniano, zakażenie może przebiegać w sposób bezobjawowy. Jednak w przypadku nasilenia się infekcji, charakterystycznymi objawami są:

• problemy związane z oddawaniem moczu,
  • ból i pieczenie w okolicy cewki moczowej,
  • częste oddawanie moczu w ciągu dnia i nocy,
  • silne uczucie parcia na pęcherz,
  • problemy z trzymaniem moczu,
  • silne podrażnienie układu moczowego.

– U kobiet zakażenie doprowadza do zapalenia szyjki macicy i/lub cewki moczowej. Należy podkreślić, iż u większości zakażonych pacjentek infekcja nie manifestuje się w niepokojący sposób. W przypadku objawowego przebiegu infekcji symptomy są podobne do występujących w przypadku innych chorób przenoszonych drogą płciową, szczególnie chlamydiozy i zakażenia Mycoplasma genitalium i Mycoplasma hominis (miernie nasilone upławy, krwawienia w trakcie i pomiędzy miesiączkami, świąd i szczypanie w cewce moczowej). U kobiet ciężarnych istnieje ryzyko przeniesienia infekcji na płód. Nieleczone zakażenie u kobiet szerzy się na narządy miednicy mniejszej, prowadząc do zapalenia błony śluzowej macicy, przydatków (jajników, jajowodów i przymacicza) oraz zapalenia otrzewnej. Te groźne powikłania doprowadzają do rozwoju bezpłodności, poronień bądź ciąży pozamacicznej – powiedział dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

U mężczyzn, zakażenie przebiega pod postacią nierzeżączkowego zapalenia cewki moczowej. Również odsetek zakażeń bezobjawowych jest znaczący. W przypadku objawowego przebiegu dolegliwości są podobne do występujących w chlamydiozie i zakażeniu Mycoplasma genitalium i Mycoplasma hominis. Najczęstsze z nich to śluzowy, wodnisty, śluzowo-ropny bądź ropny wyciek z cewki moczowej oraz objawy świadczące o zapaleniu błony śluzowej cewki moczowej. Należą do nich pieczenie lub szczypanie w cewce moczowej, dyskomfort bądź ból podczas oddawania moczu, uczucie szczypania, mrowienia lub pieczenia w ujściu zewnętrznym cewki. Przy zajęciu najądrzy i gruczołu krokowego istnieje ryzyko rozwoju bezpłodności lub osłabienia plemników i zmniejszenia szansy na pozytywne zapłodnienie.

Ureaplasma urealyticum/parvum – diagnostyka zakażenia

W diagnostyce Ureaplasmy wykorzystuje się przede wszystkim techniki PCR, które mają na celu potwierdzić lub wykluczyć obecność patogenu w badanym materiale. Przewaga PCR nad innymi metodami jest jednoznaczna- czułość i swoistość testu wynosi ponad 99%, a metoda pozwala na wykrycie bardzo małej liczby bakterii. U kobiet materiał potrzebny do badania uzyskuje się podczas pobrania wymazu z szyjki macicy i/lub cewki moczowej, u mężczyzn wymaz pobiera się z cewki moczowej. Inną możliwością jest wykonanie badania z pierwszych 15-20 ml porannego moczu.

Domowe testy PCR w diagnostyce Ureaplasmy

Działanie testów PCR opiera się na wykryciu obcego genu, a tym wypadku bakterii Ureaplasma. Badanie wyróżnia się niezwykłą precyzją i dokładnością w podanym wyniku. Metoda PCR pozwala na wykrycie wczesnego stadium zakażenia, a tym samym natychmiastowe podjęcie leczenia. Co ważne, testy wykrywają obecność patogenów, również w przypadku infekcji i zakażeń bezobjawowych.

Strona drwenerolog.pl umożliwia zakup zestawu do przeprowadzenia w domu. To idealne rozwiązanie dla osób, które mieszkają w dalszej odległości od laboratorium, ze względów osobistych nie chcą opuszczać mieszkania lub po prostu wstydzą się wstępnej konsultacji z lekarzem objawów choroby wenerycznej.

Pobranie wymazu jest proste i bezpieczne. Próbka, po przekazaniu kurierowi, trafia do laboratorium. Pacjent o wyniku informowany jest osobiście lub mailowo. W przypadku wyniku dodatniego, pacjenci mają możliwość skorzystania z konsultacji u specjalistów Lifemedica w Gdańsku, która dysponuje zespołem specjalistów wenerologii.

Zgłaszający się do kliniki pacjenci, obejmowani są kompleksową opieką i leczeniem.

Leczenie Ureaplasma

Stosuje się odpowiednio dobraną przez specjalistę antybiotykoterapię – zazwyczaj leki z grupy tetracykliny lub erytromycyny.

Infekcje układu moczowo-płciowego wywołane przez Ureaplasma urealyticum są częste i niestety bardzo poważne. Nieprawidłowe leczenia lub całkowity jego brak może mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne, dlatego tak ważne jest, aby odpowiednie leczenie wprowadzić niemal natychmiast.

Podjęcie leczenia i wdrożenie antybiotykoterapii daje jednak 100% pewności całkowitego wyleczenia i uniknięcia powikłań.

FAQ – Ureaplasma

1. Czy Ureaplasma jest chorobą wyleczalną?
Tak. Podjęcie leczenia antybiotykiem daje 100% pewności na wyleczenie i uniknięcie powikłań.

2. Czy ureaplasma może utrudniać zajście w ciąże?
Tak. Bakteria nie tylko utrudnia zapłodnienie jajeczka, ale negatywnie wpływa na żywotność i ruchliwość plemników. Co oznacza, że przeszkoda w zapłodnieniu spowodowana ureaplasmą może jednakowo leżeć po stronie kobiety i mężczyzny.

3. W jaki sposób ureaplasma zagraża ciąży?
Bakteria ureaplasma urealyticum żerująć w kanale rodnym może zostać przeniesiona na noworodka w trakcie porodu. Co ważne, może również uszkodzić worek płodowy i przeniknąć do wnętrza uszkadzając płód. W niektórych przypadkach ureaplasma przyspiesza akcję porodową lub jest przyczyną poronienia.

Bibliografia

1. D. Taylor-Robinson, Infections Due to Species of Mycoplasma and Ureaplasma: An Update, Clinical Infectious Diseases, Vol. 23, No. 4 Oct., 1996
2. A. E. Seitz, D. R Prevots, Molecular Typing in Bacterial Infections, 2012
3.  J. I. Glass, E. J. Lefkowitz, J.S. Glass, Ch.R. Heiner, E. Y. Ch. & G. H. Cassell, The complete sequence of the mucosal pathogen Ureaplasma urealyticum, Nature, 2000