Strona główna » Choroby weneryczne » Ciąża pozamaciczna

Ciąża pozamaciczna

Przyczyny, objawy i leczenie ciąży pozamacicznej.

Ciąża pozamaciczna jest efektem umiejscowienia zapłodnionej komórki jajowej poza jamą macicy. W takim przypadku nie ma szans na prawidłowy przebieg ciąży. Co więcej, stan ten zagraża bezpośrednio zdrowiu a nawet życiu matki. Na rozwój ciąży pozamacicznej mają wpływ również choroby weneryczne! Więc jeżeli planujesz ciąże koniecznie przebadaj się pod tym kątem. Najlepiej sprawdzą się testy PCR, które możesz zakupić bezpośrednio na naszej stronie. O zaletach testów więcej w dalszej części artykułu.

Dlaczego ciąża pozamiczna?

Ciąża pozamaciczna jest efektem złego umiejscowienia zapłodnionej komórki jajowej. To w zasadzie efekt błędu, w wyniku którego komórka jajowa nie trafia bezpośrednio do macicy, ale w inne, nieprzystosowane miejsce. W takim przypadku, komórka skazana jest na obumarcie. Ale co ważne – taki stan stanowi poważne zagrożenie dla życia matki.

Prawidłowe przemieszczanie się zapłodnionej komórki jajowej umożliwiają ruchy jajowodu i rzęsek, które wyściełają go od środka. Tę wędrówkę może jednak zakłócić niedrożność jajowodu spowodowana np. przebytym zapaleniem przydatków i inne choroby. Ciążę pozamaciczną może wywołać również zarażenie chlamydiami. O tym szerzej za chwilę.

Objawy ciąży pozamacicznej

Ciąża pozamaciczna w początkowej fazie nie daje praktycznie żadnych dolegliwości. Tak, jak w przypadku prawidłowo rozwijającej się ciąży, kobieta przestaje miesiączkować. Po kilku tygodniach od niewłaściwego zapłodnienia, kobieta zaczyna jednak nieregularnie plamić lub krwawić z dróg rodnych. Dodatkowo pojawia się ból w dole brzucha, a czasem także w okolicy barków i łopatek – może to być następstwo podrażnienia nerwów przez krew gromadzącą się w jamie brzusznej. Silny ból brzucha, a także spadek ciśnienia tętniczego i utrata przytomności sugerują pęknięcie jajowodu, w którym ulokował się i rozwijał zarodek.

– Nie wolno lekceważyć takich objawów bowiem może to zakończyć się naprawdę tragicznie. Np. silnym krwotokiem i groźnym dla życia kobiety wstrząsem. Dlatego też, o wszelkich dolegliwościach należy informować lekarza. Lekarz, który podejrzewa ciążę pozamaciczną, wykonuje przezpochwowe USG i zleca badanie stężenia hormonu beta hCG. Czasem, np. jeśli nie wiadomo, gdzie zarodek się ulokował, konieczne jest obejrzenie jamy brzusznej przez laparoskop – powiedział dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

Ciąża pozamaciczna i co dalej?

Potwierdzona ciąża pozamaciczna wymaga natychmiastowego leczenia. Zarodek, który źle się umiejscowił należy usunąć. W przypadku bardzo wczesnej ciąży – lekarz zazwyczaj podaje lek, który spowoduje obumarcie zarodka. W późniejszej ciąży – zawsze operacyjnie.

Drugi zarodek może się rozwijać

Co ciekawe, jednocześnie możliwe jest rozwijanie się prawidłowego zarodka i tego, który umiejscowił się poza macicą.

– Dzieje się tak np. wtedy, gdy w czasie owulacji uwolnione były dwie komórki jajowe i każda została zapłodniona oddzielnym plemnikiem. Następnie jedno z zapłodnionych jaj z różnych powodów nie dotarło do macicy. Taki przypadek często występuje u kobiet, które wcześniej leczyły się na bezpłodność. –  powiedział dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

Chlamydioza a ciąża pozamaciczna

Chlamydioza to obok rzeżączki i rzęsistkownicy jedna z najbardziej popularnych chorób przenoszonych drogą płciową. Wywołuje ją bakteria Chlamydia trachomatis.

Chlamydiozą zarazić się można głównie przez kontakty płciowe (dopochwowe, oralne i analne). Choć rzadko, ale zdarza się, że do zakażenia dochodzi przez brak odpowiedniej higieny – np. używanie tych samych ręczników, pościeli, czy innych rzeczy osobistych. Istnieje także ryzyko przekazania chlamydiozy dziecku podczas porodu bowiem bakterie mogą przejść z kanału pochwy na dziecko, wywołując zapalenie płuc, a także poważną infekcję oczu. Chlamydioza może doprowadzić do ciąży pozamacicznej!

– Kobiety, które przeszły zakażenie narządów rodnych bakteriami z rodzaju chlamydiozę mają podwyższone ryzyko ciąży pozamacicznej.  U kobiet chlamydioza objawia się stanami zapalnymi szyjki macicy, jajowodów i jajników, które mogą prowadzić do zrostów czy też ropni, przyczyniając się do niepłodności. Zakażenie chlamydiami w ciąży grozi poronieniem lub przedwczesnym porodem – powiedział dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

Objawy choroby

Chlamydioza jest niestety chorobą bardzo podstępną, ponieważ bardzo często przebiega kompletnie bezobjawowo. U kobiet, czasami występują upławy, ból lub pieczenie przy oddawaniu moczu. Czasami również, obok powyższych dolegliwości, mogą pojawić się bóle w podbrzuszu lub krwawienia między miesiączkami.
Występują również inne objawy, jak: krwawienie z pochwy, się także krwawienie z pochwy oraz krwawienie bezpośrednio po stosunku. Czasami objawy chlamydiozy do złudzenia przypominają reumatoidalne zapalenie stawów, co utrudnia rozpoznanie choroby w początkowym stadium – powiedział dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog-wenerolog z Gdańska

Warto zdawać sobie sprawę, że ciążę pozamaciczną wywołują następujące choroby weneryczne:

• Rzęsistkowica
  • Chlamydioza
  • Zespół Reitera (chlamydioza)
  • Zakażenie Ureaplasma
  • Zakażenie Mycoplasma
  • Bakteryjne zakażenie pochwy/ bakteryjna waginoza
  • Zakażenie Streptococcus agalactiae

Szerzej o powyższych chorobach pisaliśmy w poprzednich poradnikach.